Jak z RPGa zrobić planszówkę. cz.1

A role-playing game (RPG) is a game in which players assume the roles of characters in a fictional setting. Players take responsibility for acting out these roles within a narrative, either through literal acting, or through a process of structured decision-making or character development.[1] Actions taken within the game succeed or fail according to a formal system of rules and guidelines.[2]

Za Wikipedia, the free encyclopedia.

Gry fabularne dla mnie to przede wszystkim gra. Miałem szczęście, że gdy zaczynałem swoją przygodę z RPG w pierwszej połowie lat dziewięćdziesiątych informacji na ten temat było niewiele i jeśli już pojawiały się to raczej w szczątkowej formie. Kilka zdań czy akapitów które łączyło jedno. RPG to gra. Nikt wtedy nie porównywał gier fabularnych z teatrem czy inną formą sztuki.

Dlatego nie mam oporów przed korzystaniem z rekwizytów które nie przynależą stricte do RPG. Korzystam z figurek i siatki taktycznej na sesjach (o czym możecie przeczytać w komentarzach do tej notki na blogu k20). Gram przez Skype używając programu Vassal (który został stworzony właśnie z myślą o graniu w gry planszowe) i nie uważam by taka forma rozgrywki ograniczała mnie w jakiś sposób (ale o tym mam zamiar napisać szerzej w przyszłości). Przygotowuję sobie również różnego rodzaju pomoce, które większość zaliczyła by do rekwizytów planszówkowych. I o tych innych rekwizytach chcę napisać dzisiaj parę słów.

Był wstęp więc pora przejść do konkretów. Oprócz grania w gry fabularne lubię zasiąść ze ekipą nad dobrą grą planszową. Mam to szczęście że mój dobry znajomy jest prawdziwym maniakiem (polecam zresztą jego blog jeśli chcecie dowiedzieć się czegoś o tych grach). Ma sporą kolekcję tytułów które chętnie testujemy jak przyjeżdża.

Może to dzięki obyciu z grami planszowymi zauważyłem, że różne ciekawe mechanizmy i patenty można by również wykorzystać do pomocy podczas sesji. Do podobnych wniosków doszli też pewnie wydawcy najbardziej znanych gier fabularnych w Polsce. Chodzi mi o Fantasy Flight Games z ich nową edycją (trzecią już) Warhammer Fantasy RolePlay, oraz Wizards of The Coast z Dungeon & Dragons 4 edycja.

Wszystkie rekwizyty podczas sesji mają jedno zadanie: pomagać podczas gry. Tu nie ma miejsca na niepotrzebne nikomu gadżety czy inne rupiecie zawalające stół. Każda kartka, papieru, pisak, figurka, karta powinna wspomagać grę a nie przeszkadzać.

Część rekwizytów pojawia się pewnie na każdej sesji. To karty postaci, ołówki, gumki i kostki.

Część jest nam znana już od dawna, choć nie każdy z niej korzysta. Mam tu na myśli zasłonkę MG oraz figurki i siatkę taktyczną. O figurkach nie będę się rozpisywał. Mi osobiście podoba się to, że mogę z nich korzystać podczas starć. Walki stają się bardziej taktyczne i dostrzegam, że gracze zaczynają bardziej kombinować. Zasłonka MG to dla mnie bardzo przydatny element. To przede wszystkim miejsce w którym zamieszczono większość tabel i skrótów potrzebnych do gry. Jej zaleta jest chyba jasna. Nie muszę zaglądać ciągle do podręcznika w poszukiwaniu odpowiedniej reguły. Dla graczy też może być pomocna. Wystarczy spojrzeć by znów wczuć się w klimat danego systemu, po to te grafiki tam są.

Rekwizyty które podałem powyżej nie są czymś dziwnym. Coraz częściej pojawiają się też systemy w których korzystać trzeba z żetonów czy talii kart. Wystarczy wspomnieć tu Wolsung czy Savage Worlds. Podobne pomysły pojawiają się też w sieci, np. karty talentów do Earthdawna nad którymi pracuje Marcin ‚ajfel’ Zawiślak (do przeczytania tutaj i tutaj).

Mi osobiście ten trend odpowiada. Sam także tworzę sobie takie pomoce. Dwie z nich chcę dzisiaj zaprezentować.

Pierwszą pomocą która moim zdaniem doskonale się sprawdza jest Initiative Track do Shadowruna 4ed. Do czego to służy? Jak sama nazwa wskazuje do pilnowania inicjatywy. Podczas walki ważna jest informacja kto jest po kim. Do tego gracze mogą wstrzymywać inicjatywę by poczekać móc zareagować na działania przeciwników. Inicjatywa zmienia się co turę, do tego każda rana może zmieniać kolejność. Notowanie tego wszystkiego na kartce jest czasochłonne. Taki tor rozwiązuje sprawę. Każda postać (gracza lub NPC) ma swój token i po ustaleniu inicjatywy są one ustawiane w odpowiednim miejscu. Każda zmiana inicjatywy to przesunięcie znacznika. Wykorzystanie akcji to zdjęcie go z toru.

Przygotowanie tego nie zajęło mi wiele czasu zabawy z Gimp’em, a zauważyłem, że znacząco to przyspieszyło rozgrywanie walk.

Drugim gadżetem który chcę zaprezentować są karty akcji do Duel of Wits w grze Burning Wheel. Wystarczy wydrukować dwa komplety, włożyć je w koszulki na karty i gotowe. Do zrobienia tych kart użyłem bardzo dobrego programu o nazwie Strange Eons. A tekst wyciąłem z dostępnego na stronie Burning Wheel Wiki skryptu The Duel of Wits Scripting Sheet.

Oto plik w formacie PDF: Burning Wheel Duel of Wits Cards.

Na zakończenie

Nie wyczerpałem jeszcze tematu planszówkowych gadżetów wykorzystywanych do gier fabularnych co pewnie widać po tytule tego wpisu. Zamieszę następne części w miarę jak będę dopracowywał kolejne pomoce i znajdował ciekawe mechanizmy planszówkowe, które można wykorzystać na sesjach.

Reklamy

#burning-wheel, #dd, #earthdawn, #planszowki, #programy, #rpg, #shadowrun, #swex, #vassal, #wfrp, #wolsung